maanantai 16. tammikuuta 2017

Blender: Pixel art -shaderin tekeminen

Valitse renderöijäksi Blender Render ja ota Render-välilehdeltä antialiasointi pois päältä. Aseta resoluutio neliön muotoiseksi, esim. 320 x 320 pikseliä.

Laia alareunan Freestyle-täppä päälle, jolloin malliin tulee mustat ääriviivat. Laita line thickness sopivaksi niin, että yhden pikselin ääriviiva menee kauttaltaan mallin ympäri, esim. 0.350.

Luo uusi materiaali ja laita sen Shadeless-täppä päälle. Laita sen nimeksi "Mat_output".

Tee toinen materiaali samoin kuin yllä oleva ja laita sen nimeksi "Mat_src". Älä laita sitä Shadelessiksi.

Ota kummankin Specular-täppä pois päältä.

Avaa Node Editor ja laita luomasi materiaalit näkymään siinä. Laita kummallekin Use Nodes -täppä päälle, jolloin materiaalin luomiseen käytetään Node Editorin nodeja.

Laita oik. reunan valikkoon Mat_src aktiiviseksi ja laita sen Diffuse-välilehden Ramp aktiiviseksi.
Laita liukuvärin "Interpolation between color stops" Linearista Constantiksi ja Input Shaderista Resultiksi.

Tee Mat_src näyttämään tältä Node Editorissa:



Huomaa, että ennen Outputia oleva node on VectorMath, jonka laskutoimitukseksi on laitettu Subtract.

Tee Mat_output näyttämään tältä Node Editorissa:



Huomaa, että  Multiply- ja Add-nodejen välissä oleva Multiply on todellisuudessa MixRGB-node, jonka "Blending modeksi" on valittu Multiply.

Huomaa myös, että ennen Outputia oleva Add on todellisuudessa VectorMath.

Luo vielä kolmaskin materiaali ja laita sen nimeksi "Mat_shadeless". Laita sekin Shadelessiksi.

Oik. reunan Material-välilehden vieressä on Texture-välilehti; avaa se Mat_shadeless valittuna ja luo siihen uusi tekstuuri. Anna sen nimeksi "Checker_highcontrast". Laita Mapping-välilehdeltä Coordinates Windowiksi.

Laita Node Editorissa Checker_highcontrast-tekstuuri käyttämään nodeja ja tee se näyttämään tältä:



Laita Checkerin väriarvot täysin mustaksi ja valkoiseksi.

Tee samanlainen Checker-tekstuuri myös Mat_src:lle, mutta anna sen nimeksi Checker_lowcontrast ja anna Node Editorissa sen väriarvoiksi Color1: RGB 0.655, 0.655, 0.655 sekä Color2 täysin valkoinen.

Tee Mat_src:een haluamasi Color ramp lisäämällä "väripisteitä" rampiin ja muuttamalla niiden värejä.

Jos haluat Color rampin "pohjimmaiseksi" väriksi jonkun muun kuin mustan, esim. tummanharmaan, lisää rampiin piste, jonka Pos-arvo on 0.001. Kaikkein pohjimmaisen pisteen pitää olla väriltään musta.

Huom! Asettaessasi Color rampin värejä, katso että alpha-arvo on aina 1.0!

Aseta "varjon" väri haluamaksesi säätämällä Mat_outputin RGBMix-noden Color2-arvoa.

Pidä huoli, että Mat_output on aina se materiaali, joka on näkyvissä mallissa.



Node Editorissa on näkyvissä Mat_output, oikean reunan paneelissa Mat_src.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti