maanantai 19. lokakuuta 2020

Blender: Pikanäppäimet

KÄYTTÖLIITTYMÄ:


F1                Open File -valikko
F2                Save File -valikko
F3                Tallentaa renderoidun kuvan
F4                Logic-valikko
F5                Shading-valikko, Material Buttons
F6                Shading-valikko, Texture Buttons
F7                Object-valikko
F8                Shading-valikko, World Buttons
F9                Editing-valikko
F10                Scene-valikko
F11                Näyttää renderöidyn kuvan
F12                Renderoi kuvan

SHIFT + F1            Link/Append-valikko
SHIFT + F4            Data-näkymä
SHIFT + F5            3D-näkymä
SHIFT + F6            IPO-näkymä
SHIFT + F7            Buttons-näkymä
SHIFT + F8            Sequence-näkymä
SHIFT + F9            Outliner-näkymä
SHIFT + F10            Renderöity kuva
SHIFT + F11            Text-näkymä
SHIFT + F12            Action-näkymä

Ctrl + → tai ←        Vaihtaa ohjelman tilaa
Ctrl + Alt + U            Käyttäjäasetukset
Ctrl + U            Tallentaa muutetun UI:n oletukseksi
Tab                Object ja Edit Mode
Ctrl + Tab (Object Modessa)    Object ja Weight Paint Mode
Ctrl + Tab (Edit Modessa)    Vertex-, Edge- ja Face-tila
Shift + S            Snap-valikko
Shift + Tab            Snap liikutettaessa Ctrl-pohjassa
Space + Ctrl            Manipulatorin vaihtaminen
Space tai Shift + A        Käskyvalikko
Shift + P            Renderoinnin Preview-ikkuna

N                Transform Properties -valikko
M                Layer-ikkuna


NÄKYMÄT JA KAMERAT:


5                Orthografinen tai perspektiivinen näkymä
7 (numpad)            Ylänäkymä
Ctrl + 7            Pohjanäkymä
3                Oikea sivunäkymä
Ctrl + 3            Vasen sivunäkymä
1                Etunäkymä
Ctrl + 1            Takanäkymä
0                Aktiivisen kameran näkymä
Ctrl + 0            Muuttaa valitun objektin kameraksi
Alt + 0                Deaktivoi muutetun kameran
,                Zoomaa valittuun objektiin tai sen osaan
Home                Zoomaa kaikkiin objekteihin

MMB + Ctrl ja liikutus        Näkymän zoomaus
MMB + Shift ja liikutus        Näkymän pannaus
MMB ja liikutus            Näkymän pyöritys

Z                Wireframe ja Solid -näkymät
Shift + Z            Wireframe ja Shaded -näkymät
Alt + Z                Textured ja Solid -näkymät


VALINNAT:


LMB                Objektin valitseminen
RMB                3D-kursorin asettaminen
Shift + LMB            Valitsee useamman objektin
A                Valitsee kaikki tai poistaa kaikki valinnat
B                Laatikko- tai maalausvalinta

Alt + LMB (Edit Modessa)    Valitsee Edge Loopin
Alt + Ctrl + LMB (-"-)        Valitsee Edge Ringin


MESH-MUOKKAAMINEN:


G                Objektin liikutus
G + Ctrl            Objektin liikutus snapilla
G + Shift            Objektin liikutus tarkasti
G, sitten X, Y tai Z        Objektin liikutus tietyssä akselissa
G, sitten Shift + X, Y tai Z    Objektin liikutus jättäen pois valitun akselin
Esim. G, sitten Shift + Z    Objektin liikutus X- ja Y-akselissa    
Alt + G                Peruu liikutukset

R                Objektin pyöritys
R + Ctrl            Objektin pyöritys snapilla
R + Shift            Objektin pyöritys tarkasti
R, sitten X, Y tai Z        Objektin pyöritys tietyssä akselissa
R, sitten Shift + X, Y tai Z    Objektin pyöritys jättäen pois valitun akselin
Esim. R, sitten Shift + Z    Objektin pyöritys X- ja Y-akselissa    
Alt + R                Peruu pyöritykset

S                Objektin skaalaus
S + Ctrl            Objektin skaalaus snapilla
S + Shift            Objektin skaalaus tarkasti
S, sitten X, Y tai Z        Objektin skaalaus tietyssä akselissa
S, sitten Shift + X, Y tai Z    Objektin skaalaus jättäen pois valitun akselin
Esim. S, sitten Shift + Z    Objektin skaalaus X- ja Y-akselissa    
Alt + S                Peruu skaalaukset

W                Työkaluvalikko
Ctrl + E            Edge-erikoisvalikko
Ctrl + R (Edit Modessa)        Uusi Edge Loop
Ctrl + K            Knife (Orthografisessa toimii parhaiten)
F                Uusi edge kahden verteksin välille tai uusi                 face edgejen välille
Alt + M                Merge (Maxin Weld tai Collapse)
E                Extrude
O                Proportional Edit (Maxin Soft Selection)


MODIFIERIT:


Solidify Selection        Maxin Shell
Subdivision Surface        Maxin Turbosmooth
Mirror                Maxin Symmetry


CURVE-MUOKKAAMINEN:


W                Työkaluvalikko
Ctrl + RMB            Tekee uuden Curven ja verteksin Curven                 reunaverteksin ollessa valittuna
H                Free ja Aligned Handlet
Shift + H            Auto Handle
V                Vector Handle
X                Poistaa verteksin
C                Tekee Curven alku- ja loppupäihin yhdistävän                 segmentin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti