KÄYTTÖLIITTYMÄ:
F1 Open File -valikko
F2 Save File -valikko
F3 Tallentaa renderoidun kuvan
F4 Logic-valikko
F5 Shading-valikko, Material Buttons
F6 Shading-valikko, Texture Buttons
F7 Object-valikko
F8 Shading-valikko, World Buttons
F9 Editing-valikko
F10 Scene-valikko
F11 Näyttää renderöidyn kuvan
F12 Renderoi kuvan
SHIFT + F1 Link/Append-valikko
SHIFT + F4 Data-näkymä
SHIFT + F5 3D-näkymä
SHIFT + F6 IPO-näkymä
SHIFT + F7 Buttons-näkymä
SHIFT + F8 Sequence-näkymä
SHIFT + F9 Outliner-näkymä
SHIFT + F10 Renderöity kuva
SHIFT + F11 Text-näkymä
SHIFT + F12 Action-näkymä
Ctrl + → tai ← Vaihtaa ohjelman tilaa
Ctrl + Alt + U Käyttäjäasetukset
Ctrl + U Tallentaa muutetun UI:n oletukseksi
Tab Object ja Edit Mode
Ctrl + Tab (Object Modessa) Object ja Weight Paint Mode
Ctrl + Tab (Edit Modessa) Vertex-, Edge- ja Face-tila
Shift + S Snap-valikko
Shift + Tab Snap liikutettaessa Ctrl-pohjassa
Space + Ctrl Manipulatorin vaihtaminen
Space tai Shift + A Käskyvalikko
Shift + P Renderoinnin Preview-ikkuna
N Transform Properties -valikko
M Layer-ikkuna
NÄKYMÄT JA KAMERAT:
5 Orthografinen tai perspektiivinen näkymä
7 (numpad) Ylänäkymä
Ctrl + 7 Pohjanäkymä
3 Oikea sivunäkymä
Ctrl + 3 Vasen sivunäkymä
1 Etunäkymä
Ctrl + 1 Takanäkymä
0 Aktiivisen kameran näkymä
Ctrl + 0 Muuttaa valitun objektin kameraksi
Alt + 0 Deaktivoi muutetun kameran
, Zoomaa valittuun objektiin tai sen osaan
Home Zoomaa kaikkiin objekteihin
MMB + Ctrl ja liikutus Näkymän zoomaus
MMB + Shift ja liikutus Näkymän pannaus
MMB ja liikutus Näkymän pyöritys
Z Wireframe ja Solid -näkymät
Shift + Z Wireframe ja Shaded -näkymät
Alt + Z Textured ja Solid -näkymät
VALINNAT:
LMB Objektin valitseminen
RMB 3D-kursorin asettaminen
Shift + LMB Valitsee useamman objektin
A Valitsee kaikki tai poistaa kaikki valinnat
B Laatikko- tai maalausvalinta
Alt + LMB (Edit Modessa) Valitsee Edge Loopin
Alt + Ctrl + LMB (-"-) Valitsee Edge Ringin
MESH-MUOKKAAMINEN:
G Objektin liikutus
G + Ctrl Objektin liikutus snapilla
G + Shift Objektin liikutus tarkasti
G, sitten X, Y tai Z Objektin liikutus tietyssä akselissa
G, sitten Shift + X, Y tai Z Objektin liikutus jättäen pois valitun akselin
Esim. G, sitten Shift + Z Objektin liikutus X- ja Y-akselissa
Alt + G Peruu liikutukset
R Objektin pyöritys
R + Ctrl Objektin pyöritys snapilla
R + Shift Objektin pyöritys tarkasti
R, sitten X, Y tai Z Objektin pyöritys tietyssä akselissa
R, sitten Shift + X, Y tai Z Objektin pyöritys jättäen pois valitun akselin
Esim. R, sitten Shift + Z Objektin pyöritys X- ja Y-akselissa
Alt + R Peruu pyöritykset
S Objektin skaalaus
S + Ctrl Objektin skaalaus snapilla
S + Shift Objektin skaalaus tarkasti
S, sitten X, Y tai Z Objektin skaalaus tietyssä akselissa
S, sitten Shift + X, Y tai Z Objektin skaalaus jättäen pois valitun akselin
Esim. S, sitten Shift + Z Objektin skaalaus X- ja Y-akselissa
Alt + S Peruu skaalaukset
W Työkaluvalikko
Ctrl + E Edge-erikoisvalikko
Ctrl + R (Edit Modessa) Uusi Edge Loop
Ctrl + K Knife (Orthografisessa toimii parhaiten)
F Uusi edge kahden verteksin välille tai uusi face edgejen välille
Alt + M Merge (Maxin Weld tai Collapse)
E Extrude
O Proportional Edit (Maxin Soft Selection)
MODIFIERIT:
Solidify Selection Maxin Shell
Subdivision Surface Maxin Turbosmooth
Mirror Maxin Symmetry
CURVE-MUOKKAAMINEN:
W Työkaluvalikko
Ctrl + RMB Tekee uuden Curven ja verteksin Curven reunaverteksin ollessa valittuna
H Free ja Aligned Handlet
Shift + H Auto Handle
V Vector Handle
X Poistaa verteksin
C Tekee Curven alku- ja loppupäihin yhdistävän segmentin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti