maanantai 20. marraskuuta 2023

Blender & 3ds Max: Pikanäppäimet ja UI

Pikanappien helppo määritys:

  1. RMB → Assign Shortcut → paina sitä nappia, josta haluat tehdä pikanapin.
  2. Poista jo mahdollisesti olemassa oleva pikanappi:
    1. Edit → Preferences → Keymap → Key-Binding → kirjoita hakukenttään määrittämäsi pikanappi.
    2. Etsi hakutuloksista päällekkäinen pikanappi ja poista se oik. reunan X-napista.

UI-näkymät

Koko ruutu tai 4 viewportia; 3ds Max: Alt+W, Blender: – (Screen → Toggle Quad View)

Isolate Display; 3ds Max: Alt+Q, Blender: Shift+I (Toggle Local View)

Wireframe toggle; 3ds Max: F3, Blender: – (Window → Context Enum Menu)

Edged Faces toggle; 3ds Max: F4, Blender: – (Window → Context Toggle)

Ylänäkymä; 3ds Max: T, Blender: F3 (3D View → 3D View (Global) → View Axis)

Etunäkymä; 3ds Max: F, Blender: F1 (3D View → 3D View (Global) → View Axis)

Sivunäkymä, vasen; 3ds Max: L, Blender: Ctrl+F2 (3D View → 3D View (Global) → View Axis)

Perspektiivinäkymä; 3ds Max: P, Blender: – (3D View → 3D View (Global) → View Perspective/Orthographic)

Orthograafinen näkymä; 3ds Max: U, Blender: – (3D View → 3D View (Global) → View Perspective/Orthographic)

 Kameranäkymä; 3ds Max: C, Blender – (3D View → 3D View (Global) → View Camera)

Kohdista valittuun; 3ds Max: Z, Blender: F (3D View → 3D View (Global) → Frame Selected)

Pannaa näkymää; 3ds Max: MMB, Blender:Alt+MMB (3D View → 3D View (Global) → Pan View)

Pyöritä näkymää; 3ds Max: Alt+MMB, Blender: Alt+LMB (3D View → 3D View (Global) → Rotate View)

Ruudukko; 3ds Max: G, Blender: – (Window → Context Toggle)

 

Työkalut

Valitse objekti: 3dsMax: Q, Blender: –

Valitse ja liikuta: 3dsMax: W, Blender: –

Valitse ja pyöritä: 3dsMax: E, Blender: –

Valitse ja skaalaa:  3dsMax: R, Blender: –


Editable Poly

Valitse ylätaso tai Editable Polyn eri osat; 3ds Max: 1–5, Blender:1–4

Konvertoi valinta toiseksi; 3ds Max: Ctrl+1–5, Blender: –

Valitse useampi; 3ds Max: Ctrl+LMB, Blender: –

Transform Gizmo Toggle; 3ds Max: X, Blender: – 

Edge Ring -valinta: 3ds Max: Alt+R, Blender: –

Edge Loop -valinta: 3ds Max: edgen tuplaklikkaus tai Alt+L, Blender: –

Snap; 3ds Max: S, Blender: – (Blenderissä B:llä ja liikutuksella voi snäpätä vertekseihin, ilman että Snap on päällä.)

Axis Constraints X, Y, Z, kaksi akselia; 3ds Max: F5, F6, F7, F8, Blender: –

Kopiointi; 3dsMax: Ctrl+V tai liikutus Shift pohjassa, Blender: Ctrl+D

Collapse; 3dsMax: Ctrl+Alt+C, Blender: –

Target Weld; 3ds Max: –, Blender: –

Connect; 3ds Max: –, Blender: –

Edge Extrusion; 3ds Max: liikutus Shift pohjassa, Blender: –

Bridge; 3ds Max: –, Blender: –

Modifiers on/off toggle in Edit mode; 3ds Max: –, Blender: –

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti