Blender: Ultimaattinen SubD-mallinnus-workflow

Boolean-malli

  1.  Mallinna boolean-malli;
    • hyödynnä NDM-ominaisuuksia kaikkialla siellä, missä pystyt
    • älä suuremmin välitä topologiasta
    • käytä Smooth by Angle -muokkainta. 
  2. Kun malli on valmis, kopioi se ja piilota alkuperäinen;
    • piilota myös boolean-leikkausobjektit. 

 

SubD-malli

  1. Valitse kopioitu boolean-malli ja Applyta sen modifierit;
    1. Smooth by Anglen ansiosta kaikki terävät särmät pitäisi olla merkattu Sharpiksi.
  2. Valitse kaikki Sharpiksi merkityt särmät ja laita niiden Crease-arvo 1:een.
  3. Lisää Bevel-muokkain ja:
    1. disabloi Clamp Overlap ja Loop Slide
    2. laita Segments-arvoksi 2
    3. laita Profile-arvoksi 1.00
    4. valitse Limit Methodiksi Weight ja Edge Weightiksi crease_edge
    5. laita Miter Type → Outeriksi Arc
    6. laita Offset-arvo sopivan suureksi, jotta teräville särmien tukisärmät luodaan sopivan kauas terävistä särmistä.
       
  4.  Applyta Bevel-muokkain ja laita kaikkien särmien Crease-arvoksi 0.
  5.  Valitse kaikki Bevelillä viistetyt tahkot seuraavalla tavalla:
    1. valitse yksi viistetyistä tahkoista
    2. valitse Select → Select Linked → Linked
    3. valitse Delimitiksi Sharp.
  6. Tee valinnasta käänteinen (Ctrl + i) ja poista tahkot.
  7. Valitse kaikki särmät ja valitse Clear Sharp.
  8. Valitse sitten:
    1.  Select → Select All by Trait → Non Manifold
    2. Mark Seam, jolloin kaikki reunasärmät merkitään UV-saumoiksi.
  9.  Valitse Shade Auto Smooth ja Applyta lisätty Smooth by Angle -muokkain, jolloin kaikki terävät särmät merkitään Sharpiksi; näin sotkuisten kulmien siivoaminen on helpompaa.
  10. Lisää malliin Shrinkwrap-muokkain ja valitse Targetiksi alkuperäinen boolean-malli.
  11. Siivoa kaikki sotkuiset kulmat; Auto Merge Vertices ja Vertex Snap ovat parhaita!

    • Jos kulma on enemmän kuin 90 astetta, muokkaa se näin:
  12. Siivottuasi kaikki sotkuiset kulmat valitse aukot ja valitse New Face From Edges.
  13. Luo pinnalle topologia kaikkien hyvien topologiasääntöjen mukaisesti;
    1. Knife-työkalu on paras!
    2. Shrinkwrap-muokkain pitää huolen, että uudet särmät asetetaan syvyyssuunnassa oikein.
  14. Valitse kaikki terävät särmät ja:
    1. poista niiden Sharp-merkintä;
      • katso, että terävät särmät todella "pehmennetään".
    2. nosta niiden Crease-arvo 1:een.
  15. Lisää kaksi Subdivision-muokkainta ja:
    1.  ensimmäiseen enabloi Use Creases, toisesta disabloi se
    2. säätele kummankin Subdivision-muokkaimen Subdivisions-arvoilla, kuinka suuren pyöristyksen haluat teräviin särmiin.
  16. Disabloi Optimal Display tarvittaessa ja käy malli läpi sen varalta, jos siihen on jäänyt päällekkäisiä kärkipisteitä, jolloin SubD ei toimi oikein; korjaa ne.
  17. Korjaa myös kaikki ne paikat, joissa näkyy pinchausta.