Blender: Ultimaattinen SubD-mallinnus-workflow
Boolean-malli
- Mallinna boolean-malli;
- hyödynnä NDM-ominaisuuksia kaikkialla siellä, missä pystyt
- älä suuremmin välitä topologiasta
- käytä Smooth by Angle -muokkainta.
- Kun malli on valmis, kopioi se ja piilota alkuperäinen;
- piilota myös boolean-leikkausobjektit.
SubD-malli
- Valitse kopioitu boolean-malli ja Applyta sen modifierit;
- Smooth by Anglen ansiosta kaikki terävät särmät pitäisi olla merkattu Sharpiksi.
- Valitse kaikki Sharpiksi merkityt särmät ja laita niiden Crease-arvo 1:een.
- Lisää Bevel-muokkain ja:
- disabloi Clamp Overlap ja Loop Slide
- laita Segments-arvoksi 2
- laita Profile-arvoksi 1.00
- valitse Limit Methodiksi Weight ja Edge Weightiksi crease_edge
- laita Miter Type → Outeriksi Arc
- laita Offset-arvo sopivan suureksi, jotta teräville särmien tukisärmät luodaan sopivan kauas terävistä särmistä.
- Applyta Bevel-muokkain ja laita kaikkien särmien Crease-arvoksi 0.
- Valitse kaikki Bevelillä viistetyt tahkot seuraavalla tavalla:
- valitse yksi viistetyistä tahkoista
- valitse Select → Select Linked → Linked
- valitse Delimitiksi Sharp.
- Tee valinnasta käänteinen (Ctrl + i) ja poista tahkot.
- Valitse kaikki särmät ja valitse Clear Sharp.
- Valitse sitten:
- Select → Select All by Trait → Non Manifold
- Mark Seam, jolloin kaikki reunasärmät merkitään UV-saumoiksi.
- Valitse Shade Auto Smooth ja Applyta lisätty Smooth by Angle -muokkain, jolloin kaikki terävät särmät merkitään Sharpiksi; näin sotkuisten kulmien siivoaminen on helpompaa.
- Lisää malliin Shrinkwrap-muokkain ja valitse Targetiksi alkuperäinen boolean-malli.
- Siivoa kaikki sotkuiset kulmat; Auto Merge Vertices ja Vertex Snap ovat parhaita!
- Jos kulma on enemmän kuin 90 astetta, muokkaa se näin:
- Siivottuasi kaikki sotkuiset kulmat valitse aukot ja valitse New Face From Edges.
- Luo pinnalle topologia kaikkien hyvien topologiasääntöjen mukaisesti;
- Knife-työkalu on paras!
- Shrinkwrap-muokkain pitää huolen, että uudet särmät asetetaan syvyyssuunnassa oikein.
- Valitse kaikki terävät särmät ja:
- poista niiden Sharp-merkintä;
- katso, että terävät särmät todella "pehmennetään".
- nosta niiden Crease-arvo 1:een.
- Lisää kaksi Subdivision-muokkainta ja:
- ensimmäiseen enabloi Use Creases, toisesta disabloi se
- säätele kummankin Subdivision-muokkaimen Subdivisions-arvoilla, kuinka suuren pyöristyksen haluat teräviin särmiin.
- Disabloi Optimal Display tarvittaessa ja käy malli läpi sen varalta, jos siihen on jäänyt päällekkäisiä kärkipisteitä, jolloin SubD ei toimi oikein; korjaa ne.
- Korjaa myös kaikki ne paikat, joissa näkyy pinchausta.