Erilliset palaset
- Luo malli sekä sen boolean-malli.
- Valitse ensin boolean-malli, sitten malli.
- Valitse Bool Tool → Brush Boolean → Difference, jolloin mallista leikataan boolean-mallin muotoinen palanen pois.
- Lisää boolean-malliin Solidify-modifier, jolloin malliin kaiverretaan boolean-mallin muotoinen ura.
- Jos haluat pyöristää leikkauksen kulmat, lisää boolean-malliin Bevel-modifier.
Mallin pinnassa kulkevat edgeloopit
- Luo malli sekä sen boolean-malli.
- Valitse ensin boolean-malli, sitten malli.
- Valitse Bool Tool → Brush Boolean → Slice, jolloin malliin tehdään boolean-mallin muotoinen leikkaus.
- Säädä boolean-mallia tarvittaessa ja Applyta se, jolloin luodaan kaksi objektia:
- alkuperäinen malli, josta on leikattu boolean-mallin muotoinen pala pois
- malli_slice, joka on leikatun mallin muotoinen.
- Poista kummastakin mallista ne polyt, jotka jäävät mallin sisään.
- Yhdistä mallit; Object → Join.
- Valitse leikkauksen verteksit (Ctrl + A) ja kiinnitä ne toisiinsa; Mesh → Merge → By Distance.
- Valitse leikkauksen edge loop ja tee siitä "paksumpi"; Edge → Bevel Edges.
- Bevellatut edget edelleen valittuna, extrudeta ne alas tai ylös; Face → Extrude Faces Along Normals;
- enable Offset Even, jolloin myös kulmissa ja nurkissa extrude tehdään "suoraan".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti