Blender: ei-destkruktiivinen mallinnus osa 2
Tarvittavat lisäosat
Omat
- Bisect & Mirror
- Auto Lattice
- NDM Bevel
- NDM Shrinkwrap Plane
- NDM Primitives
Muut
- Modifier List
- QRemeshify
Basemesh
- Käytä NDM-primitiivejä.
- Jos käytät basemeshissä Mirror-muokkainta, laita se ENNEN boolean-operaatioita;
- ÄLÄ peilaa boolean-operaatioita basemeshin Mirror-muokkaimella.
- Pidä huoli, että kaarevissa pinnoissa ei ole liian vähän tahkoja, jotta lopputuloksesta ei tule kulmikas.
- Pidä huoli, ettei NDM-skriptien lisäämiä muokkaimia applytetä tai "lukita" Edit Mesh -muokkaimella; niiden parametrejä pitää voida aina säätää.
Boolean-operaatiot
- Vaihda boolean-objektien piirtomuoto Wireksi;
- Object Properties → Viewport Display → Display As → Wire.
- Laita boolean-objektien origin basemeshin originiin basemeshin orientaatiolla, jotta:
- ollaan samassa koordinaatistossa basemeshin kanssa
- Mirror-muokkain toimii oikein.
- Jos sama boolean-operaatio pitää tehdä myös mallin toiselle puolelle, käytä boolean-objekteissa Mirror-muokkainta.
Basemeshin lukitseminen ja jatkotyöstö
Piilota boolean-objektit.
Bisect & Mirror
Jos malli on symmetrinen:
- laita basemeshiin Edit Mesh -muokkain, jotta aiemmat muokkaimet lukitaan
- suorita Bisect & Mirror niille akseleille, joilla malli on symmetrinen
- pinnaa Mirror-muokkain muokkainpinon pohjimmaiseksi.
Support Loops ja topologia
- Lisää Edit Mesh -muokkain jos sitä ei vielä ole.
- Laita terävien särmien Crease-arvo 1:een.
- Lisää Bevel-muokkain ja:
- laita Limit Methodiksi Weight ja Edge Weightiksi crease_edge
- laita Segments 2:ksi ja Profileksi 1.00
- laita Miter Type Outeriksi Arc
- disabloi Clamp Overlap ja Loop Slide
- laita Offsetiksi mahdollisimman iso arvo niin, että:
- topologia säilyy suht siistiinä
- Bevelin viistämät särmät eivät leikkaa toisiaan.
- Jos Bevel-muokkain sekoilee yksinkertaisissa särmissä, boolean-operaatio on saattanut tuplata särmät verteksit. Tällöin lisää Weld-muokkain ennen Bevel-muokkainta.
- Lisää Edit Mesh -muokkain ja:
- Tee uudestaan Bisect & Mirror ja pinnaa Mirror-muokkain pohjimmaiseksi
- laita kaikkien särmien Crease-arvo 0:ksi ja laita terävien särmien Crease-arvo uudestaan 1:een
- korjaa Bevel-muokkaimen aiheuttamat sotkut
- hio topologia niin, että Subdivision Surface -muokkain toimii oikein; pidä huoli, että:
- kaikki tahkot ovat nelikulmaisia
- teräviin särmiin ei tule napoja
- navat ovat mahdollisuuksien mukaan tasaisilla pinnoilla.
Subdivision Surface -muokkaimet
- Klikkaa Object → Shade Smooth.
- Poista Mirror-muokkaimen pinnaus.
- Lisää kaksi Subdivision Surface -muokkainta, joissa:
- ensimmäisessä Use Creases on enabloitu
- toisessa se on disabloitu.
- Tarkastele lopputulosta ja:
- valitse Edit Mesh -muokkain
- korjaa kaikki ongelmakohdat.