Blender: ei-destkruktiivinen mallinnus osa 2

Tarvittavat lisäosat

 Omat

  • Bisect & Mirror
  • Auto Lattice
  • NDM Bevel
  • NDM Shrinkwrap Plane
  • NDM Primitives

Muut

Basemesh 

  • Käytä NDM-primitiivejä.
  • Jos käytät basemeshissä Mirror-muokkainta, laita se ENNEN boolean-operaatioita;
    • ÄLÄ peilaa boolean-operaatioita basemeshin Mirror-muokkaimella.
  • Pidä huoli, että kaarevissa pinnoissa ei ole liian vähän tahkoja, jotta lopputuloksesta ei tule kulmikas. 
  • Pidä huoli, ettei NDM-skriptien lisäämiä muokkaimia applytetä tai "lukita" Edit Mesh -muokkaimella; niiden parametrejä pitää voida aina säätää.

Boolean-operaatiot

  • Vaihda boolean-objektien piirtomuoto Wireksi;
    • Object Properties → Viewport Display → Display As → Wire.
  • Laita boolean-objektien origin basemeshin originiin basemeshin orientaatiolla, jotta:
    • ollaan samassa koordinaatistossa basemeshin kanssa
    • Mirror-muokkain toimii oikein. 
  • Jos sama boolean-operaatio pitää tehdä myös mallin toiselle puolelle, käytä boolean-objekteissa Mirror-muokkainta.

Basemeshin lukitseminen ja jatkotyöstö

Piilota boolean-objektit.

Bisect & Mirror 

Jos malli on symmetrinen:
    1. laita basemeshiin Edit Mesh -muokkain, jotta aiemmat muokkaimet lukitaan
    2. suorita Bisect & Mirror niille akseleille, joilla malli on symmetrinen
      1. pinnaa Mirror-muokkain muokkainpinon pohjimmaiseksi.

Support Loops ja topologia 

  1. Lisää Edit Mesh -muokkain jos sitä ei vielä ole. 
  2. Laita terävien särmien Crease-arvo 1:een.
  3. Lisää Bevel-muokkain ja:
    1. laita Limit Methodiksi Weight ja Edge Weightiksi crease_edge
    2. laita Segments 2:ksi ja Profileksi 1.00
    3. laita Miter Type Outeriksi Arc
    4. disabloi Clamp Overlap ja Loop Slide
    5. laita Offsetiksi mahdollisimman iso arvo niin, että:
      • topologia säilyy suht siistiinä
      • Bevelin viistämät särmät eivät leikkaa toisiaan.
  4. Jos Bevel-muokkain sekoilee yksinkertaisissa särmissä, boolean-operaatio on saattanut tuplata särmät verteksit. Tällöin lisää Weld-muokkain ennen Bevel-muokkainta.
  5. Lisää Edit Mesh -muokkain ja:
    1. Tee uudestaan Bisect & Mirror ja pinnaa Mirror-muokkain pohjimmaiseksi
    2. laita kaikkien särmien Crease-arvo 0:ksi ja laita terävien särmien Crease-arvo uudestaan 1:een
    3. korjaa Bevel-muokkaimen aiheuttamat sotkut
    4. hio topologia niin, että Subdivision Surface -muokkain toimii oikein; pidä huoli, että:
      • kaikki tahkot ovat nelikulmaisia
      • teräviin särmiin ei tule napoja
      • navat ovat mahdollisuuksien mukaan tasaisilla pinnoilla. 

Subdivision Surface -muokkaimet

  1. Klikkaa Object → Shade Smooth.
  2. Poista Mirror-muokkaimen pinnaus. 
  3. Lisää kaksi Subdivision Surface -muokkainta, joissa:
    1. ensimmäisessä Use Creases on enabloitu
    2. toisessa se on disabloitu.
  4. Tarkastele lopputulosta ja:
    1. valitse Edit Mesh -muokkain
    2. korjaa kaikki ongelmakohdat.