keskiviikko 11. maaliskuuta 2015

ZBrush: Työkaluja ja -tapoja hardsurface-mallinnukseen

https://polycount.com/discussion/168610/3ds-max-zbrush-proboolean-dynamesh-hardsurface-workflow-tutorial

Tehdään Maxissa lowpoly-mesh smoothing groupien avulla. Turbosmoothin iter. 2 ja Separate by SG:n voi katsoa miten malli pehmenee. Päälle voi laittaa vielä toisen Turbosmoothin ilman separatea, jotta nähdään miten CreaseLvl tulee toimimaan. Laita pivot origoon.

Gozilla siirrettäessä Maxin yksiköiden tulee olla 1 unit = 1 metri, jotta skaala on Zbrushissakin järkevä.

Viedään malli Zbrushiin, tehdään PG by normals ja Crease PG, jotta saadaan "smoothing groupit pidettyä" kun divide tehdään. Säädä myös creaselvl?

Divide muutaman kerran, jotta lowres-mallin polygonirajat häviävät.

Laitetaan Dynamesh päälle. Dynamesh master: http://www.zbrushcentral.com/showthread.php?177194-DynaMesh-Master!-unofficial-Information-Installation.

Tehdään Maxissa boolean-objektit ja viedään ne gozilla zbrushiin.

Valitaan Tool-ikkunasta alkup. objekti ja lisätään boolean-objekti siihen panamalla subtool-valikosta Append ja valitsemalla valikosta boolean-mesh.

Valitaan subtool-listasta ko. objektin boolean-toiminto; joko poistettava tai yhdistettävä.

Valitaan alkup. subtool ja painetaan merge down, jolloin subtool-listassa ko. objektin alapuolella olevat objektit attachoidaan siihen.

Laitetaan dynamesh päälle, jolloin tehdään samalla boolean-operaatiot.

-------------------------

Sitten tehdään Maxissa boolean-objektit.

Zbrushissa asetetaan ne eri subtooleiksi split to parts -toiminnon avulla.
-Nuolinäpp. voi selata subtool-listan objekteja. Kun sama tehdään ctrl pohjassa, siirretään objektia subtool-listassa. Alt + lmb = valitsee eri subtoolin.

Kun halutaan, että subtool leikkaa osia pois, asetetaan se subtool-listassa sub-objektiksi.

Ctrl + E = Merge down = yhdistää valitun subtoolin sekä subtool-listassa sen alapuolella olevan yhdeksi subtooliksi.

Sitten dynamesh uudestaan, jolloin subtoolin avulla leikataan osa pois.

--------------------------

Jos boolean-objekti halutaan tehdä Zbrushissa, Subtool -> Append, jolloin voidaan lisätä skeneen Zbrushin primitiivejä.
Jälleen laitetaan se subtr. objektiksi jos sen halutaan poistavan osia vars. objektista, merge down ja dynamesh.

--------------------------

Kun tehdään boolean-operaatioita, poistetusta tai lisätystä pinnasta luodaan aina uusi polygroup.
Esim. kun pyöreän muotoisen reiän sisäpinta on oma polygroupinsa, sen reunaan helppo tehdä chamfer:

Laitetaan näkyviin pelkästään reiän sisäpinta ja klikataan Set Pivot pointia oik. reunan viewportin työkaluista, jolloin pivot siirtyy näkyvissä olevien polygonien keskikohtaan.

Sitten laitetaan päälle radial symmetry, jolloin haluttu toiminto tehdään joka puolelle ympyrän sisäpintaa, esim. ensin smoothilla tehdään pehmeää reunaa terävämmäksi ja hPolishilla tehdään chamfer.

Muista laittaa pivot takaisin!

--------------------------

Brusheista Planar flatten ja Smooth sopivat parhaiten dynamesh-siivoamiseen.

Mallista saattaa tulla sotkuinen kun dynamesh tehdään uudestaan ja uudestaan. Sen korjaamiseksi on viisasta ottaa meshista kopio varhaisessa vaiheessa (Ctrl + shift + D = Dublicate subtool). Kun meshiä halutaan korjata, laitetaan kumpikin subtool näkyviin, maskataan haluttu alue ja klikataan Subtool -> Project All, jolloin työstettävä meshi muutetaan alkuperäistä vastaavaksi.

--------------------------

Meshin leikkauksien kulmien osa voi olla liian teräviä. Niitä voi pehmentää seur. tavalla:

Tehdään ensin mallista morph target: Morph target -> StoreMT, jolloin tallennetaan mallin senhetkinen tila.

Tämän jälkeen Deformations -> Polish, joka pyöristää teräviä kulmia.

Koska kaikkien yks.kohtien ei kuitenkaan haluta pyöristää, ne saa takaisin teräviksi Morph brushilla.

--------------------------

Chamfer-bevelin tekeminen:

Dynamesh-malliin tehdään groupsloops, loops-määrällä 1. Tämän jälkeen Polish By Features tai Smooth groups -brushilla tasoitetaan pinnat.

Tai, piirretään maski, tehdään siitä polygroup, laitetaan Mask by Polygroups arvoon 100 ja tasoitetaan pinta Smooth Strongerilla. Trim Dynamicilla voi tasoittaa pintaa ja tämän jälkeen smoothata, jos pelkkä smooth ei onnistu. Jotta saadaan polygroupin reunasta sulava, aisoleitataan polygroup, kasvatetaan valintaa Grow-painikkeella kerran, painetaan ctrl + w ja smooth groupsilla tasoitetaan reunat. Tai Polish by Features.


Uran tekeminen pintaan:

Piirretään maski, tehdään siitä polygroup, aisoleitataan se ja tehdään groupsLoops 1:llä loopilla.
Koska groupsloopsin leveys on niin pieni, eikä sitä voi säätää, aisoleitataan se ja kasvatetaan valintaa haluttu määrä Grow-painikkeella. Tehdään tästä polygroup ja tasoitetaan reunat Smooth groupilla.

Sitten tehdään extract joko panel loopsilla tai transpose toolilla.

--------------------------

KÄTEVIÄ TOIMINTOJA:

Subtool -> Extract: tekee maskatusta osasta uuden subtoolin aiemman subtoolin pinnalle. Ensin extractoitu objekti on esikatselutilassa ja se pitää hyväksyä Accept-painikkeella.

Numeronäpp. 1 = toistaa edellisen toiminnon.

Alphan tailaaminen:
Esim. pultin kierteet on mahdollista saada tasaisesti tekemällä ensin plane, jonka keskilinja nousee terävästi ylös, sitten Grab docilla tehdään siitä alpha. Sitten alpha-valikon modify-kohdasta nostetaan h-tile-arvoa, jotta alphatekstuuri toistuu. Sitten ko. alpha valittuna piirretään maski ruuvin tankoon ja deform -> inflatilla tehdään kierteet.

Planar deep cut ja brush-valikon depth keskiviivan alle: Voi kaivertaa ikään kuin kerroksen pinnasta pois tai tehdä chamferin. Ei löydy oletuksena, jolloin brush-valikosta klikataan Load ja etsitään sieltä.

Pathin piirtäminen ja brush-vedon meneminen ainoastaan sitä pitkin:
Stroke-valikon Lazy mouse päälle, Backtrack päälle, valitaan Path ja Snap to Track päälle, jolloin piirretään polku, jota pitkin brushin veto kulkee.

Lightbox -> Smooth -> Smooth groups -brush: Kun tehdään maskista uusi polygroup, sen reuna on pikselöitynyt koska se mukailee topologiaa. Ko. brushilla reunasta saadaan kuitenkin sulava. Myös muita smooth brusheja on!

IMM brush (Insert Multimesh): Voi lisätä meshin subtoolin pintaan. Sitten kun kaksi kertaa raahaa lmb:tä tyhjällä kanvaksella, imm-mesh liitetään subtooliin.

Useamman kuin yhden polygroupin aisoleittaaminen (SelectRect) pitää olla valittuna:
1. Pidä alhaalla CTRL+SHIFT ja valitse haluamasi PG.
2. Tee valinnasta käänteinen pitämällä CTRL+SHIFT alhaalla ja raahaamalla lmb:tä tyhjään kohtaan.
3. Pidä alhaalla CTRL+SHIFT ja valitse muut PG:t jotka haluat sisällyttää valintaan.
4. Tee valinnasta käänteinen pitämällä CTRL+SHIFT alhaalla ja raahaamalla lmb:tä tyhjään kohtaan.

Polygroupien pikamaskaus:
Valitaan Move-työkalu (W) ja painetaan Ctrl + shift + lmb halutun polygroupin päällä. Näin muut polygroupit maskataan.

Slice Curvella piirrettäessä shift-pohjassa snapataan asteisiin. Alt kerran tekee pyöreän mutkan ja kahdesti terävän, sekä välilyönti pohjassa voi siirtää käyrää.

Brush -> Clip Brush Modifiers -> BRadius -painike päällä Slice Curvella tehty viiva muodostaa ikäänkuin polygroup-kaistan, jonka paksuutta säädetään brushin koolla.

Extrude transpose-brushilla: valitaan Move, ja kun klikataan mallin pintaa, Transp. line asetetaan pinnan normaalin suuntaisesti, jolloin liikuttaessa keskimmäistä pallukkaa ctrl + shift pohjassa tehdään extrude. Skaala-työkalulla keskimmäistä pallukkaa siirrettäessä ctrl pohjassa voi tehdä insetin.

Extrude Panel loopsilla ylös: Loops 1, Double pois päältä, Thicknessillä määritetään extruden korkeus ja Elevation 100. Kun halutaan extrude sisään, niin painetaan Inner päälle. Bevel-arvolla painikkeella voi tehdä samalla inset-operaation.

Trim Front brush = tasoittaa mallin pintaan kamerakulman perusteella. Ikään kuin Slice curve kohtisuoraan.

Layer brush = tekee kerroksen mallin pintaan.


--------------------------

MUUTA KÄTEVYYTTÄ:

Combo Sliders: mm. extract tehty helpoksi: http://youtu.be/tJ9BvIdyjIE

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti