https://www.youtube.com/watch?v=apJoi_YFVqk
Variablet eli muuttujat pitävät sisällään tietoa.
------------------
//variables.cs:
using UnityEngine;
using System.Collections;
public class Variables : MonoBehaviour
//MonoBehav. on yläluokka, jonka alla kaikki muut skriptit ovat.
//Huomaa että määritellyn luokan pitää olla sama kuin skriptitiedoston nimi:
//ko. tapauksessa Variables.
{
public string myName = "Jonathan";
//luodaan myName-niminen "julkinen" tekstimuuttuja ja annetaan sille arvo "Jonathan".
public float speed = 5.5f;
//luodaan speed-niminen julkinen desimaalilukumuuttuja ja annetaan sille arvo 5.5. Huomaa f-kirjain!
private int myAge 22;
//luodaan myAge-niminen "yksityinen" kokonaislukumuuttuja ja annetaan sille arvo 22.
//Koska ko. muuttuja on yksityinen, mikään muu luokka ei voi päästä siihen käsiksi,
//vain tämä skripti.
public bool isCool = true;
//luodaan isCool-niminen "julkinen" totuusarvomuuttuja ja annetaan sille arvoksi "true" eli tosi.
}
------------------
//IfThenStatements.cs:
using UnityEngine;
using System.Collections;
public class IfThenStatements : MonoBehaviour
{
public int myAge = 22;
private bool canDrink = false;
void Start () //Ko. funktio suoritetaan ohjelman käynnistyessä.
{
if (myAge > 17)
{
Debug.Log("Olen yli 17-vuotias.");
canDrink = true; //Muutetaan canDrink-boolean todeksi.
}
else if (myAge < 5)
{
Debug.Log("Olen alle 5-vuotias.");
canDrink = false; //Muutetaan canDrink-boolean epätodeksi.
}
else
{
Debug.Log("Ikäni on 5 ja 17 välillä.");
canDrink = false;
}
//Jos kok.luku myAge on suurempi kuin 17, tehdään if-toiminto,
//mutta jos kok.luku myAge on pienempi kuin 5, tehdään else if toiminto.
//Jos kok.luku on 5 ja 17 välillä, tehdään else-toiminto.
}
void Update () //Ko. funktiota suoritetaan kokoajan ohjelman aikana.
{
if (canDrink == true)
{
Debug.Log("Saat juoda!");
}
else
{
Debug.Log("Olet liian nuori juomaan!");
}
//Jos boolean-arvo canDrink on tosi, tehdään if-toiminto, muuten else-toiminto.
}
}
------------------
//LogicOperators.cs:
using UnityEngine;
using System.Collections;
public class LogicOperators : MonoBehaviour
{
public int a;
public int b;
public int c;
private int average;
void Start ()
{
average = (a + b + c) / 3;
Debug.Log(average);
// Määritetään kok.luku averagen arvo laskemalla a, b ja c yhteen ja jakamalla summa kolmella.
// Tämän jälkeen tulostetaan muuttujan average arvo konsoliin.
}
}
------------------
//SwitchStatements.cs
using UnityEngine;
using System.Collections;
public class SwitchStatements : MonoBehaviour
{
public int a;
public int b;
public int c;
private int average;
void Start ()
{
average = (a + b + c) / 3;
switch(average)
{
case 16:
Debug.Log("Keskiarvo on 16!");
break;
case 10:
Debug.Log("Keskiarvo on 10!");
break;
default:
Debug.Log("Keskiarvo on jokin muu kuin 16 tai 10.");
break;
//Jos kok.luvun average-arvo on 16 tai 10, tehdään kaksi ylintä casea, muuten tehdään default-case.
//Ikään kuin tehokkaampi tapa ilmaista if-else-lausekkeita.
}
}
}
--------------------
//SwitchStatements.cs, toinen esimerkki:
using UnityEngine;
using System.Collections;
public class SwitchStatements : MonoBehaviour
{
public int selectedSkillLevel;
private int easy = 0, medium = 1, hard = 2;
void Start ()
{
switch(selectedSkillLevel)
{
case 0:
Debug.Log("You selected easy!")
break;
case 1:
Debug.Log("You selected medium!")
break;
case 2:
Debug.Log("You selected hard!")
break;
default:
Debug.Log("Invalid skill level!");
break;
//Jos kok.luvun selectedSkillLevel arvoksi laitetaan 0-2, tehdään caset 0-2,
//muuten tehdään default-case.
}
}
}
--------------------
//Loops.cs:
//For-luuppi:
using UnityEngine;
using System.Collections;
public class Loops : MonoBehaviour
{
public int apples = 100;
void Start ()
{
for(int i = 1; i <= apples; i++)
{
Debug.Log(i);
}
Debug.Log("All the apples found!");
//Kok.luku i:n arvo on alussa 1.
//Niin kauan, kuin i-arvo on pienempi tai yhtä suuri kuin apples-arvo,
//kasvatetaan i-arvoa yhdellä (i++)
//kunnes apples-arvo saavutetaan.
//Tämän jälkeen tulostetaan konsoliin alempi debuglog.
}
}
//Foreach-luuppi, periaatteessa sama kuin for-luuppi:
using UnityEngine;
using System.Collections;
public class Loops : MonoBehaviour
{
public int[] numbers = {5, 6, 7, 8}; //Array
void Start ()
{
foreach(var number in numbers)
{
Debug.Log(number);
}
//Tulostetaan konsoliin kukin numbers-arrayn arvo.
}
}
//While-luuppi:
//Vaarallinen luuppi, koska voidaan päätyä loputtomaan luuppiin ja Unity/kone voi kaatua.
using UnityEngine;
using System.Collections;
public class Loops : MonoBehaviour
{
public int apples = 100;
void Start ()
{
while(apples > 1)
{
Debug.Log(apples);
apples--;
}
Debug.Log(The while loop finished! Yay for no crash!");
//Niin kauan, kuin apples on arvo on suurempi kuin yksi, tulostetaan apples-arvo konsoliin
//ja vähennetään apples-arvoa yhdellä.
// Tämän jälkeen tulostetaan alempi debuglog.
}
}
//Do-luuppi; luuppi tehdään ainakin kerran:
using UnityEngine;
using System.Collections;
public class Loops : MonoBehaviour
{
void Start ()
{
do
{
Debug.Log("Apples: " + apples);
apples--;
}while(apples >= 1);
}
}
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti