TARGET PHOTOMETRIC LIGHTS:
1. Aseta renderöintiengineksi mental ray.
2. Tee kaareva taustaplane Plane-objektista, jatkamalla sen takana olevaa edgeä ylös sekä lisäämällä TurboSmoothin.
3. Tee teepannu ja aseta se origoon. Laita siihen default Arch & Design -materiaali.
4. Tee Target Light Photometric-valikosta ja aseta sen target origoon.
5. Shadows: Ray Traced Shadows, Emit light from: Rectangle, Light Shape Visible in Rendering päälle sekä Adv Effectsistä Specular pois.
6. Valitse intensity eli valovoima sopivaksi. Yksiköt:
Valovoiman mittayksikkö on kandela (cd).
Valovirta eli luumen (lm) kuvaa kuinka paljon näkyvää valoa valonlähde säteilee kokonaisuudessaan.
Valovirta siis kertoo kuinka voimakas valonlähde on kokonaisuudessaan, kun taas valovoima kertoo valonlähteen havaitun voimakkuuden tietylle alalle eli yhtä steradiaania kohden.
1 kandela (cd) = yksi kynttilä
1 luumen (lm) = 1 kandela * steradiaani (sr)
1 luksi (lx) = 1 lm / m².
7. Valitse pelkkä lamppu ja siirrä sitä shift-pohjassa tehdäksesi uuden, jolloin target pysyy samassa paikassa.
8. Tee tarvittaessa vielä yksi lamppu kopioimalla jompikumpi lampuista objektin yläpuolelle.
9. Erota teepannuobjektin osat omiksi mat id:eikseen ja tee tee pannulle multi sub object -materiaali ja eri id:eille oma materiaali.
10. Säädä Exposure Controlista Exposure Value (EV) -arvo sopivaksi.
HDR ENVIRONMENT:
1. Valitse Environment Mapiksi HDR-kuva ja aseta White Point sopivaksi.
2. Tee HDR-mapista Instance-kopio Material Editoriin raahaamalla se sinne.
3. Aseta HDR-mapin Mapping Sphericaliksi.
4. Tee skeneen pallo ja laita siihen kromimatsku, josta näkee miten päin HDR-map on skenessä.
5. Muuta tarvittaessa HDR-mapin Offsetin U-arvoa kääntääksesi HDR-kuvaa sekä Outputin Output Amountia tehdäksesi siitä kirkkaamman.
6. Tee skeneen Skylight-valo-objekti ja laita Use Scene Environment päälle.
7. Jos haluat valaistuksesta kirkkaamman ilman että HDR:stä tulee kirkkaampi, nosta Skylightin Multiplier-arvoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti