perjantai 7. helmikuuta 2020

Blender: Mallinnus-/sculptaus-workflow

Jos mallin muoto on monimutkainen:
  • Mallinna base mesh mahdollisimman lowpolynä, jotta saat mallin mittasuhteet ja päämuodot selville;
    • yritä käyttää quadeja
    •  käytä terävissä reunoissa aina 4-poleja ja terävissä kulmissa aina 3-poleja
    • älä yritäkään liittää erillisiä osia yhteen vaan jätä ne irralleen, toistensa sisään
  • Lisää kaksi Subdivision-modifieria;
    • enabloi toiseen Use Creases ja disabloi se toisesta.
    • laita mallin teräviin edgeihin täydet Creaset
    • kummankin modifierin Subdivisions-määrällä voit kontrolloida creasejen yleistä terävyyttä; pidä huoli että kummankin modifierin yhteenlaskettu Subdivisions-määrä on kuusi, jotta perffi ei mene höpöksi.
Jos taas mallin muoto on simppeli ja perustuu perusprimitiiveihin:
  • Käytä lieriöissä ja muissa kaarevissa malleissa niin paljon geometriaa, että pinta on varmasti sulava.
Skulptaus:
  • Hallittu skulptaus;
    • Grab brush isolla radiuksella
    • Smooth brush
    • Pinch brush
    • Layer brush?
    • Mask brush ja mesh filter
  • Osien pitäminen erillään
  • Live-booleanit
    • https://www.youtube.com/watch?v=Vf2M1bxZYk0
    • https://github.com/jayanam/jmesh-tools
    • https://github.com/vitorbalbio/code/tree/master/BoolTool
  • Decal meshit (https://topologyguides.com/post/163096515095/decals)
  • Tarvittaessa Remesh yksittäisille osille.
  • Lopuksi Remesh, jolloin erilliset osat yhdistetään ja sitten artifaktien siivous.
  • Retopologisointi RetopoFlow'lla (https://www.youtube.com/watch?v=WdDZh0nXZx0).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti