https://www.youtube.com/watch?v=_yKGfcp2z3k; 20.12 min
Ctrl+N: New
Tallentaminen:
Document → Save as tallentaa vain kuvan. Samasta valikosta voi säätää myös Documentin asetuksia.
File → Save as (Ctrl+S) tallentaa projektin; "oikea" tallennus. Undo history on myös mahdollista tallentaa.
Myös tooleja voi tallentaa oikean reunan valikon Save asista.
Klikkaa Tool (kultainen S-kirjain oikealla); 3d-malleja kutsutaan Tooleiksi.
Valitse Sphere3D ja piirrä valittu tool documentiin.
Kun tool piirretään Documentiin, voidaan siirtyä Edit Modeen (T).
Jotta documentiin piirrettyä toolia voi skulptata, siitä pitää tehdä Polymesh3D; klikkaa Tool-valikon Make Polymesh3D -nappia.
Kameraa voidaan:
- pyöritellä raahaamalla LMB:tä tyhjän kohdan päällä
- pannata raahaamalla LMB:tä ALT pohjassa tyhjän kohdan päällä
- zoomata laittamalla ensin LMB ja ALT pohjaan, sitten päästämällä ALT ja raahaamalla LMB:tä tyhjän kohdan päällä
- snäpätä eri näkymiin raahaamalla LMB:tä SHIFT pohjassa tyhjän kohdan päällä.
Shift+F: näyttää wireframen.
Ctrl + Shift mallin päällä: piilottaa kaikki muut mallit.
Toolin päällä LMB tekee Zaddin eli lisää matskua ja LMB + ALT tekee käänteisen eli Zsubin eli vähentää matskua. Älä aliarvioi ALTIA!!!
S: säätää brushin kokoa
U: säätää brushin intensiteettiä; huom, skulptaa mieluummin piirtopöydällä, jonka paineentunnistus toimii brushin intensiteettinä!
B: avaa brush-pikavalikon
B, S, T: valitsee standard-brushin
B, C, B: valitsee claybuildup -brushin; tätä käytetään yleensä alussa esim. hahmojen tekemiseen
B, D, S: valitsee dam standard -brushin
B, M, V: valitsee move brushin.
LMB + Shift: smooth brush
Draw sizen vieressä pieni dynamic-nappi määrittää, riippuuko brushin koko katseluetäisyydestä.
Smooth-brushia kannattaa välttää, koska se tuhoaa muotoa. Sen sijaan, kun brushaa claybuildupilla ja haluaa lopussa smoothin pinnan, laittaa intensityn tosi alas, esim. 2:een. ja brushaa pinnan uudestaan. Muutenkin, kun alkaa tekemään yksityiskohtia, vähentää intensityä.
Hard Surface -brush-setti:
B, H, P (?): valitsee hPolish-brushin, jolla on kätevä siistiä tasaisia pintoja niin että pinnan reunat pysyvät terävinä
B, T, D: valitsee trim dynamic -brushin, jolla voi tehdä chamferin teräviin reunoihin
Pinch-brush nipistää pintaa kasaan; hyvä keino tehdä reunoista terävämpiä.
Tool → Geometry → Divide (Ctrl+D) lisää malliin uuden subdivision-tason. Kun uusi taso on lisätty, eri tasoihin voi siirtyä sliderillä (Shift+D ja D)
Tool → Geometry → Dynamesh (kun aktivoidaan, valitaan No, kun kysytään jäädytetäänkö subd-tasot) tekee malliin tasaisen polygoniverkon.
Kun Ctrl pohjassa raahaa mallin ulkopuolella (Mask-brush), tehdään taas Dynamesh.
Dynamesh on kuin "starting point" ja se kannattaa pitää suht alhaisena; ei niin että lisätään sen resoluutiota kun ruvetaan tekemään yksityiskohtia vaan lisätään mieluummin subd-tasoja Ctrl+D:llä.
Lopullisissa malleissa ei koskaan ole dynameshiä vaan minun määrittämä topologia.
BASE MESHIN IMPORTTAAMINEN:
1. ZBrushissa paina Import ja etsi exportattu obj-file, jolloin siitä tulee aktiivinen Tool.
2. Piirrä importattu tool skeneen.
3. Paina T siirtyäksesi Edit modeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti