keskiviikko 12. helmikuuta 2020

ZBrush: Workflow

BASEMESHIN TEKEMINEN

Tee Maxissa hipoly-malli; käytä smoothing groupeja ja Turbosmoothin separate by SG:tä. Laita turbosmoothiin niin paljon iteraationeja, että pinnoista tulee mahdollisimman sulavat. Suosi kuperia primitiivejä ja jätä osat irti toisistaan.


IMPORTTAAMINEN ZBRUSHIIN JA VALMISTELU

Tuo malli ZBrushiin.

Valitse Polygroups → Groups by normals, jolloin malli jaetaan autom. polygroupeihin terävien reunojen ja MaxAngle-arvon perusteella.

Tee pari Divideä ilman smoothia, jos kaarevat pinnat on vielä kulmikkaita.

Valitse Deformations → Polish By Groups, jolloin pinnat smoothataan, mutta polygroupien rajat pidetään terävinä. Huom! Pidä pieni ympyrä suljettuna, jolloin mallin muoto ei muutu!

Jos haluat irralliset osat omiksi subtooleikseen:
- valitse Polygroups → Auto groups, jolloin eri osat laitetaan omiksi polygroupeikseen
- valitse SubTool → Split → Groups Split, jolloin kustakin osasta tehdään polygroupien perusteella SubTool.

Laita suht tiheä dynamesh päälle.

Tee poisto-booleanit (ks. alta).

Valitse Masking → Mask by Feature ja Groups valittuna käänteisenä niin että polygroupien rajat (ts. terävät reunat maskautuvat.
Muokkaa maskia jos tarvii, esim. tee sen reunoista terävä tai kasvata sitä.

Valitse deformationeista Polish, jolloin reunoista tehdään pyöristetyt.

Muokkaa haluamallasi tavalla; harkitse sculptris pron aktivoimista.


POISTO-BOOLEANIT

Laita live boolean päälle.

Tee Maxissa boolean-objektit ja vie ne gozilla zbrushiin.

Tee boolean-objektista oma subtoolinsa ja valitse sille Subtool-listasta poisto-booleanin ikoni.

Ylempään subtooliin voi enabloida tai disabloida alaspäin osoittavan Start-nuolen. Kun se on enabloitu, kaikki listassa alempana olevat subtoolit vaikuttavat vain Start-booleaniin eikä sen yläpuolella oleviin subtooleihin; näin tehdään ikään kuin boolean-groupeja.

Subtool → Boolean → Make boolean mesh tekee boolean meshin, mutta se ei näy vielä subtool-listassa. Avataan tool-ikkuna (sis. primitiivit, ym.), jossa uusi mesh on viimeisenä Quick Pick -osassa. Valitaan se.

Uudessa toolissa on sitten kaikki boolean-groupit yhdistetty omiksi subtooleikseen, ja kaikki niiden ulkopuolelle jätetyt ovat erillisinä subtooleina.


EXTRACT

Maskaa alue mallista.

Valitse Subtool → Extract, laita asetukset sopiviksi ja paina Accept.


GROUP LOOPS

Maskaa mallista alue.

Laita Polygroups-valikosta Polish Grouped Polygons 1:een (tätä ei välttämättä tarvita; GroupLoopsin GPolish-arvollakin voi tehdä sulavat reunat).

Paina Group Masked (Ctrl + W), jolloin maskatusta alueesta tehdään oma polygroup sulavilla reunoilla, jos Polish Grouped Polygonsin arvo on 1.


Valitse Deformations → Polish By Groups, jolloin polygroupien reunasta tehdään sulava.

Valitse Geometry → Edgeloop → Grouploop, jolloin polygroupien rajalle tehdään edgeloopit napin vieressä olevilla asetuksilla.

Maskaa halutut polygroupit ja muokkaa Deformationseja:
- tee polygroup-alueelle extrude
- tee polygroup-reunalle extrude.

Polygroup info: http://docs.pixologic.com/user-guide/3d-modeling/modeling-basics/polygroups/

Brush palette → Mask by Polygroups arvoon 100, jotta brushit vaikuttavat vain yhteen polygroupiin; viisasta???


HARD SURFACE PANEL -TEKNIIKAT

Chisel Brush, LazySnap & Morph Targets (7.29 →): https://www.youtube.com/watch?v=tkMRY1pgyU8.

Shift Snap Straight Lines: https://www.youtube.com/watch?v=HGWJO0PBlu8.

TriCurve Live Boolean Panel Cuts: https://www.youtube.com/watch?v=yC7t2KGekT8.


ZREMESHER 3.0

https://www.youtube.com/watch?v=XWflWTiOBhw



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti