maanantai 3. helmikuuta 2020

Blender: Sculptaus

Käytettävät brushit:
- Draw (D)
- Crease
- Smooth (muita brusheja käytettäessä shift-pohjassa maalaaminen aktivoi Smoothin)
- Grab (G)
- Pinch (P)

Ctrl-pohjassa maalaaminen maalaa käänteisellä Directionilla.

RMB näyttää brushin radiuksen ja strengthin pikasäädöt.

S: Brushin radius.

Brushin optionseista Radius Unit voi olla hyvä olla view, jolloin radius "vaihtuu" riippuen kuinka kaukaa mallia katsoo.

M: Mask brush.

Ctrl + I: maskin invertointi.

Alt + M: tyhjentää maskin.

Grab kannattaa tehdä 2D Falloffilla ja isolla radiuksella.

Strokeista Spacella on Smooth Stroke -asetus, jolla saa maalattua smoothisti. 

Strokeista Curvella voi piirtää smoothin viivan: määritetään joko linear- tai bezier-verteksit ctrl-pohjassa ja painetaan lopuksi enteriä, jolloin valittu brush toteutetaan curveen. A valitsee koko curven, X poistaa sen.

DynToposta Detailing asetuksest aina Constant Detail, jolloin dyntopo tehdään aina samalla tarkkuudella. Resolutionin vieressä on eyedropper, jolla saa selville nykyisen resoluution.

DynTopon alla on Remesh-valikko, jossa Detail Flood Fill "täyttää" koko mallin valitulla Dyntopo-resoluutiolla.

Skulptaa koko malli ensin tietyllä tarkkuudella, esim. 10.00. Kun malliin ei enää voi lisätä yksityiskohtia ko. tarkkuudella, laita tarkkuus 20.00:een, valitse halutessasi Detail Flood Fill ja jatka skupltaamista.

Flat shading on hyvä olla näkyvillä, jotta dyntopon tarkkuus on koko ajan näkyvissä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti