Käytettävät brushit:
- Draw (D)
- Crease
- Smooth (muita brusheja käytettäessä shift-pohjassa maalaaminen aktivoi Smoothin)
- Grab (G)
- Pinch (P)
Ctrl-pohjassa maalaaminen maalaa käänteisellä Directionilla.
RMB näyttää brushin radiuksen ja strengthin pikasäädöt.
S: Brushin radius.
Brushin optionseista Radius Unit voi olla hyvä olla view, jolloin radius "vaihtuu" riippuen kuinka kaukaa mallia katsoo.
M: Mask brush.
Ctrl + I: maskin invertointi.
Alt + M: tyhjentää maskin.
Grab kannattaa tehdä 2D Falloffilla ja isolla radiuksella.
Strokeista Spacella on Smooth Stroke -asetus, jolla saa maalattua smoothisti.
Strokeista Curvella voi piirtää smoothin viivan: määritetään joko linear- tai bezier-verteksit ctrl-pohjassa ja painetaan lopuksi enteriä, jolloin valittu brush toteutetaan curveen. A valitsee koko curven, X poistaa sen.
DynToposta Detailing asetuksest aina Constant Detail, jolloin dyntopo tehdään aina samalla tarkkuudella. Resolutionin vieressä on eyedropper, jolla saa selville nykyisen resoluution.
DynTopon alla on Remesh-valikko, jossa Detail Flood Fill "täyttää" koko mallin valitulla Dyntopo-resoluutiolla.
Skulptaa koko malli ensin tietyllä tarkkuudella, esim. 10.00. Kun malliin ei enää voi lisätä yksityiskohtia ko. tarkkuudella, laita tarkkuus 20.00:een, valitse halutessasi Detail Flood Fill ja jatka skupltaamista.
Flat shading on hyvä olla näkyvillä, jotta dyntopon tarkkuus on koko ajan näkyvissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti