keskiviikko 11. kesäkuuta 2025

Shapr3D ja Blender: lowpoly-mallinnus

Shapr3D:ssä: 

  1. Tee malli Shapr3D:ssa.
  2. Eksporttaa se STL:nä;
    • ilmaisversio sallii vain matalalaatuisen version eksportoinnin.

Blenderissä: 

  1. Importtaa eksportoitu STL;
    1. laita General → Scaleksi 0.001, jotta malli importoidaan Blenderiin oikean kokoisena;
      1. Riippuen Shapr3D:n yksiköstä, Scale-arvo pitääkö Scale-arvo olla eri?
  2. Jotta pyöristysten reunojen edgejä tai muitakaan tärkeitä edgejä ei tuhota Tris to Quads -operaatiossa, merkitse ne Sharpiksi. 
  3. Valitse mallin kaikki facet ja klikkaa Face → Tris to Quads, jolloin kolmioista tehdään neliöitä siellä mistä pystyy;
    1. enabloi Compare Sharp, jolloin Sharpiksi merkityt edget säilytetään
    2. säädä Topology Influence -arvoa ja tarkkaile erityisesti pyöristysten edgelooppeja, jotta ne eivät "vaihda kaistaa".
  4. Valitse malli ja klikkaa Object → Shade Smooth. 
  5. Valitse kaikki edget ja klikkaa Edge → Set Sharpness by Angle;
    1.  katso, että kaikki terävät edget laitetaan Sharpiksi ja säädä tarvittaessa Angle-arvoa.
  6. Lisää malliin Weighted Normals -modifier;
    1. nosta Weight-arvo 100:aan 
    2. enabloi Keep Sharp.
  7. Käy kiiltävän matcapin avulla mallin isot tasaiset pinnat läpi ja tarkista, että niiden verteksien normaalit on asetettu suoraan.

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti