Eri mallinnustavat
Klikkaa vas. reunasta Sketch ja valitse suunta, jolle piirretään.
Extrude-malli
Body pursotetaan suljetusta Sketchistä.
- Valitse joko:
- Line
- Arc
- Spline;
- joko Control tai Fit (perinteinen Bezier-käyrä)
- Rectangle;
- joko Center (keskeltä piirretty), Diagonal (diagonaalisesti nurkasta piirretty) tai 3 Points (kahdesta nurkasta piirretty)
- Circle
- Ellipse
- Polygon;
- joko kolmio, viis-, kuus- tai kahdeksankulmio
- sivujen määrän voi vapaasti määrittää piirtämisen jälkeen
- Piirrä Sketch skeneen;
- jos piirrettävä Sketch on Line, Arc tai Spline, tee siitä suljettu.
- Poistu Sketch-tilasta, jolloin oikein suljetusta Sketchistä tulee sininen.
- Valitse Sketch ja raahaa sitä sinisestä kaksisuuntaisesta nuolesta ylöspäin, jolloin pinta pursotetaan (extrude);
- pursotuksen jälkeen pursotetun vaakapinnan pystysivuja voi vaakasuuntaisesta sinisestä nuolesta (asteluku) kallistaa, jolloin pursotetusta vaakapinnasta tulee suurempi tai pienempi.
Loft-malli
Body pursotetaan useamman peräkkäin piirretyn suljetun Sketchin perusteella.
- Piirrä pohjimmainen Sketch.
- Valitse se paina M, jolloin aktivoidaan Move/Rotate-työkalu.
- Klikkaa työkalun alta Copy aktiiviseksi.
- Siirrä suljettua Sketchiä ylöspäin, jolloin se kopioidaan.
- Valitse kaikki Sketchit ja klikkaa vas. reunasta Loft, jolloin Body pursotetaan piirrettyjen Sketch-käyrien välille.
Revolve-malli
Body pursotetaan pyöräyttämällä Sketchiä.
- Piirrä Sketch.
- Valitse se ja klikkaa vas. reunasta Revolve.
- Valitse se viiva, jonka ympäri Body pyörätetään;
- jos et halua pyöräyttää Bodyä täydeksi ympyräksi, muuta astelukua tai raahaa pyöräytyksen ympäri kulkevaa kaksisuuntaista viivaa.
- Paina Done.
Sweep-malli
Body pursotetaan viivaa, splineä tai arcia pitkin.
- Luo line-, arc- tai spline-Sketch, jota pitkin pursotus tehdään.
- Valitse Sketch;
- varmista ettet ole Sketch-tilassa.
- Reuna valittuna, klikkaa vas.reunasta Add Plane (On Curve at Point), jolloin splinelle luodaan Plane;
- Planen voi luoda splineen myös seur. tavalla:
- Klikkaa vas. reunasta Add → Construction Plane.
- Valitse Planen tyypiksi On Curve at Point.
- Valitse spline.
- Valitse Plane ja klikkaa vas. reunasta Sketch, jolloin mennään Planen Sketch-tilaan.
- Piirrä haluamasi suljettu Sketch.
- Valitse Planeen piirretty Sketch.
- Klikkaa Sweep vas. reunasta ja valitse se Sketch, jota pitkin pursotus tehdään.
- Poista Plane.
Body-mallien muokkaaminen
Shell
Tekee Bodystä onton jättäen yhden sen sivuista auki.
- Luo Body.
- Valitse yksi sen pinnoista.
- Klikkaa vas. reunasta Shell.
- Siirrä valitun pinnan reunassa olevaa sinistä kaksisuuntaista nuolta, jolloin mallista tehdään ontto määrittelemälläsi paksuudella.
Offset Edge
Luo Bodyn tai Sketchin pintaan pintatahkon muotoisen uuden Sketchin ja siirtää sen sivuja.
- Luo Body.
- Valitse yksi sen pinnoista.
- Klikkaa vas. reunasta Offset Edge (Loop).
- Siirrä valitun pinnan reunassa olevaa sinistä kaksisuuntaista nuolta, jolloin pintaan luodaan uusi Sketch määrittelemälläsi koolla.
- Pursota pinta ylös tai alas. Tai tee sitä pitkin Sweep-malli.
Mirror
Kopioi Bodyn peilikuvaksi.
- Luo Body.
- Luo Construction Plane ja liikuta se oikeaan kohtaan;
- tästä tulee Mirrorin leikkauslinja.
- Valitse Body.
- Klikkaa Mirror.
- Valitse Construction Plane.
- Paina Done; jolloin Body kopioidaan alkuperäisen Bodyn peilikuvaksi.
Bodyn tekeminen symmetriseksi
- Luo Construction Plane ja aseta se Bodyn keskikohtaan.
- Valitse Body ja klikkaa vas. reunasta Split Body, jolloin Body jaetaan kahdeksi.
- Poista toinen puolisko.
- Valitse jäljelle jäänyt puolisko ja klikkaa vas. reunasta Mirror, jolloin Bodyn puolisko peilataan Planen perusteella.
- Yhdistä Bodyt:
- valitse toinen Bodyistä
- klikkaa vas. reunasta Union ja valitse toinen Body
- paina Done, jolloin Bodyt yhdistetään.
- Poista Plane.
Pattern
Line tai Circular.
Kopioi Sketchin tiettyyn suuntaan Quantity-määrän verran tietyn etäisyyden päähän (Spacing tai Total) alkuperäisestä.
Sketchiä ei ole pakko kopioida vain pystyyn tai vaakaan vaan sen voi Linen avulla kopioida diagonaalisestikin. Tällöin:
- Luo viiva;
- selvitä viivan pituus.
- Luo viivan alkuun kopioitava Sketch.
- Klikkaa vas. reunasta Pattern ja siirrä sen pivot point viivan loppupäähän.
- Määritä kopioitavien Sketchien määrä Quantity-arvolla.
- Toteuta Pattern raahaamalla jompaakumpaa sen valkoisista nuolista;
- laita Total-arvoksi viivan pituus.
Boolean-toimenpiteet
- Valitse Body-mallit;
- Items-ikkunassa onnistuu helpoiten.
- Valitse vas. reunasta haluttu Boolean-toimenpide: Union (yhdistäminen), Subtract (poistaminen) tai Intersect (risteytys);
- jos tehdään Subtract, valitse ensin se malli, johon poistaminen tehdään
- Hyväksy toimenpide painamalla Done.
Pinnan leikkaaminen
Pinnan leikkaaminen Sketchin avulla
- Piirrä suljettu Sketch mallin poikki ja siirrä se oikeaan kohtaan.
- Valitse se Body, johon leikkaus tehdään.
- Valitse vas. reunasta Split Body.
- Valitse piirretty Sketch.
- Paina Done, jolloin alkuperäinen Body on jaettu kahdeksi leikatun Sketchin perusteella.
Pinnan leikkaaminen Bodyn avulla
- Piirrä Sketch, pursota se Bodyksi ja siirrä oikeaan kohtaan;
- tämä on boolean-Body.
- Valitse se Body, johon leikkaus tehdään ja sitten boolean-Body.
- Valitse vas. reunasta Intersect;
- enabloi Keep Originals
- paina Done.
- Poista boolean-Body.
- Valitse se Body, johon leikkaus tehtiin ja sitten Intersectistä syntynyt uusi Body.
- Valitse vas. reunasta Subtract;
- avaa Keep Originals of ja valitse Removed Bodies
- paina Done.
Constraintit
- Constrainteja voi tehdä vain Sketcheille.
- Constraint-elementtien pitää olla osa samaa Sketchiä.
- Kun viivalle tai pisteelle asetetaan Constraint, kumpikin lukitaan kumpaankin; ei vain toista toiseen.
Parallel
- Viiva pakotetaan samansuuntaiseksi toisen viivan kanssa.
- Luo diagonaalinen viiva ja nelikulmio;
- pidä huoli, että ne ovat osa samaa Sketchiä.
- Valitse ensin viiva ja sitten nelikulmion sivu.
- Klikkaa oik. reunasta Parallel, jolloin nelikulmio asetetaan samansuuntaisesti viivan kanssa.
Perpendicular
- Viiva pakotetaan kohtisuoraan toiseen viivaan nähden.
Tangent
- Kaksi viivaa tai kaarta pakotetaan yhteen.
Viiva tangentissa ympyrän kehään
- Luo kaksi eri kokoista ympyrä-Sketchiä;
- pidä huoli, että ne on osa samaa Sketchiä.
- Piirrä vas. ympyrän kehältä kaksi viivaa oik. puoleisen ympyrän kehään;
- toinen ylös, toinen alas.
- Valitse ensin ympyrä ja sitten viiva.
- Klikkaa oik. reunasta Tangent;
- tee toimenpide yhteensä neljä kertaa, jotta kummankin viivan alku- ja loppupisteet ovat tangentissa ympyröihin nähden.
- Jos ympyröiden kokoa tai sijaintia pitää muuttaa, lukitse toinen ympyrä (Lock-ikoni oik. reunassa), jotta se ei liiku toista säädettäessä.
Nelikulmion sivu tangentissa viivaan
- Luo viiva ja nelikulmio;
- pidä huoli, että ne ovat osa samaa Sketchiä.
- Valitse ensin viiva ja sitten yksi nelikulmion sivuista.
- Klikkaa oik. reunasta Tangent, jolloin nelikulmio siirretään tangenttiin viivan kanssa niin, että valittu nelikulmion sivu on samassa linjassa viivan kanssa
Coincident
- Piste pakotetaan samaan sijaintiin toisen pisteen kanssa.
- Piste pakotetaan viivalle tai kaarelle.
- Luo nelikulmio ja ympyrä;
- pidä huoli, että ne ovat osa samaa Sketchiä.
- Valitse ensin nelikulmion keskipiste ja sitten ympyrän.
- Klikkaa oik. reunasta Coincident, jolloin ympyrä siirretään nelikulmion sisään täsmälleen keskelle.
Midpoint
- Piste pakotetaan viivan keskikohtaan.
- Luo viiva ja nelikulmio;
- pidä huoli, että ne ovat osa samaa Sketchiä.
- Valitse ensin viiva ja sitten nelikulmion keskipiste.
- Paina oik. reunasta Midpoint, jolloin nelikulmio siirretään viivan keskikohtaan.
Concentric
- Kaksi kaarta tai ympyrän kehää pakotetaan sisäkkäin.
- Luo kaksi eri kokoista ympyrä-Sketchiä;
- pidä huoli, että ne ovat osa samaa Sketchiä.
- Valitse ensin toisen ympyrän reuna, sitten toisen.
- Klikkaa oik. reunasta Concentric, jolloin ensimmäisen ympyrän jälkeen valittu ympyrä siirretään toisen sisään.
Horizontal/Vertical
- Viiva pakotetaan vaaka- tai pystysuoraan.
Equal
- Kaksi viivaa pakotetaan yhtä pitkiksi.
Symmetry
- Kaksi pistettä tai viivaa pakotetaan peilikuviksi symmetria-akselin perusteella.
- Piirrä Sketch.
- Kopioi se.
- Piirrä viiva, josta tulee symmetria-akseli;
- varmista että viiva on osaa samaa Sketchiä piirrettyjen Sketchien kanssa
- tee viivasta Construction.
- Valitse kopioidut pisteet tai viivat.
- Klikkaa oik. reunasta Symmetry;
- loogisimmin toiminee, kun laittaa Sketchin kullekin pisteelle tai viivalle Symmetry-constraintin erikseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti