maanantai 16. kesäkuuta 2025

Shapr3D: perusteet

Eri mallinnustavat

Klikkaa vas. reunasta Sketch ja valitse suunta, jolle piirretään.

Extrude-malli

Body pursotetaan suljetusta Sketchistä.

  1. Valitse joko:
    1. Line
    2. Arc
    3. Spline;
      • joko Control tai Fit (perinteinen Bezier-käyrä)
    4. Rectangle;
      • joko Center (keskeltä piirretty), Diagonal (diagonaalisesti nurkasta piirretty) tai 3 Points (kahdesta nurkasta piirretty) 
    5. Circle
    6. Ellipse
    7. Polygon;
      • joko kolmio, viis-, kuus- tai kahdeksankulmio
      • sivujen määrän voi vapaasti määrittää piirtämisen jälkeen
  2. Piirrä Sketch skeneen;
    • jos piirrettävä Sketch  on Line, Arc tai Spline, tee siitä suljettu.
  3. Poistu Sketch-tilasta, jolloin oikein suljetusta Sketchistä tulee sininen.
  4. Valitse Sketch ja raahaa sitä sinisestä kaksisuuntaisesta nuolesta ylöspäin, jolloin pinta pursotetaan (extrude);
    •  pursotuksen jälkeen pursotetun vaakapinnan pystysivuja voi vaakasuuntaisesta sinisestä nuolesta (asteluku) kallistaa, jolloin pursotetusta vaakapinnasta tulee suurempi tai pienempi.

Loft-malli

Body pursotetaan useamman peräkkäin piirretyn suljetun Sketchin perusteella. 

  1. Piirrä pohjimmainen Sketch.
  2. Valitse se paina M, jolloin aktivoidaan Move/Rotate-työkalu.
  3. Klikkaa työkalun alta Copy aktiiviseksi.
  4. Siirrä suljettua Sketchiä ylöspäin, jolloin se kopioidaan.
  5. Valitse kaikki Sketchit ja klikkaa vas. reunasta Loft, jolloin Body pursotetaan piirrettyjen Sketch-käyrien välille.

Revolve-malli

Body pursotetaan pyöräyttämällä Sketchiä.
  1. Piirrä Sketch.
  2. Valitse se ja klikkaa vas. reunasta Revolve.
  3. Valitse se viiva, jonka ympäri Body pyörätetään;
    • jos et halua pyöräyttää Bodyä täydeksi ympyräksi, muuta astelukua tai raahaa pyöräytyksen ympäri kulkevaa kaksisuuntaista viivaa.
  4. Paina Done.

Sweep-malli

Body pursotetaan viivaa, splineä tai arcia pitkin.
  1. Luo line-, arc- tai spline-Sketch, jota pitkin pursotus tehdään.
  2.  Valitse Sketch;
    • varmista ettet ole Sketch-tilassa.
  3. Reuna valittuna, klikkaa vas.reunasta Add Plane (On Curve at Point), jolloin splinelle luodaan Plane;
    •  Planen voi luoda splineen myös seur. tavalla:
      1. Klikkaa vas. reunasta Add →  Construction Plane.
      2. Valitse Planen tyypiksi On Curve at Point.
      3. Valitse spline. 
  4. Valitse Plane ja klikkaa vas. reunasta Sketch, jolloin mennään Planen Sketch-tilaan.
  5. Piirrä haluamasi suljettu Sketch. 
  6. Valitse Planeen piirretty Sketch.
  7. Klikkaa Sweep vas. reunasta ja valitse se Sketch, jota pitkin pursotus tehdään.
  8. Poista Plane.

Body-mallien muokkaaminen

Shell

Tekee Bodystä onton jättäen yhden sen sivuista auki. 
  1. Luo Body.
  2. Valitse yksi sen pinnoista.
  3. Klikkaa vas. reunasta Shell.
  4. Siirrä valitun pinnan reunassa olevaa sinistä kaksisuuntaista nuolta, jolloin mallista tehdään ontto määrittelemälläsi paksuudella.

Offset Edge 

Luo Bodyn tai Sketchin pintaan pintatahkon muotoisen uuden Sketchin ja siirtää sen sivuja.

  1. Luo Body.
  2. Valitse yksi sen pinnoista.
  3. Klikkaa vas. reunasta Offset Edge (Loop).
  4. Siirrä valitun pinnan reunassa olevaa sinistä kaksisuuntaista nuolta, jolloin pintaan luodaan uusi Sketch määrittelemälläsi koolla.
  5. Pursota pinta ylös tai alas. Tai tee sitä pitkin Sweep-malli.

Mirror

Kopioi Bodyn peilikuvaksi.
  1. Luo Body.
  2. Luo Construction Plane ja liikuta se oikeaan kohtaan;
    • tästä tulee Mirrorin leikkauslinja.
  3.  Valitse Body.
  4. Klikkaa Mirror.
  5. Valitse Construction Plane.
  6. Paina Done; jolloin Body kopioidaan alkuperäisen Bodyn peilikuvaksi.

Bodyn tekeminen symmetriseksi

  1. Luo Construction Plane ja aseta se Bodyn keskikohtaan.
  2. Valitse Body ja klikkaa vas. reunasta Split Body, jolloin Body jaetaan kahdeksi.
  3. Poista toinen puolisko.
  4. Valitse jäljelle jäänyt puolisko ja klikkaa vas. reunasta Mirror, jolloin Bodyn puolisko peilataan Planen perusteella.
  5. Yhdistä Bodyt:
    1. valitse toinen Bodyistä
    2. klikkaa vas. reunasta Union ja valitse toinen Body
    3. paina Done, jolloin Bodyt yhdistetään.
  6. Poista Plane.

Pattern

Line tai Circular. 
 
Kopioi Sketchin tiettyyn suuntaan Quantity-määrän verran tietyn etäisyyden päähän (Spacing tai Total) alkuperäisestä.
 
Sketchiä ei ole pakko kopioida vain pystyyn tai vaakaan vaan sen voi Linen avulla kopioida diagonaalisestikin. Tällöin:
  1. Luo viiva;
    • selvitä viivan pituus. 
  2. Luo viivan alkuun kopioitava Sketch.
  3. Klikkaa vas. reunasta Pattern ja siirrä sen pivot point viivan loppupäähän.
  4. Määritä kopioitavien Sketchien määrä Quantity-arvolla. 
  5. Toteuta Pattern raahaamalla jompaakumpaa sen valkoisista nuolista;
    • laita Total-arvoksi viivan pituus. 

Boolean-toimenpiteet

  1. Valitse Body-mallit;
    • Items-ikkunassa onnistuu helpoiten.
  2. Valitse vas. reunasta haluttu Boolean-toimenpide: Union (yhdistäminen), Subtract (poistaminen) tai Intersect (risteytys);
    •  jos tehdään Subtract, valitse ensin se malli, johon poistaminen tehdään
  3. Hyväksy toimenpide painamalla Done.

Pinnan leikkaaminen

Pinnan leikkaaminen Sketchin avulla 

  1. Piirrä suljettu Sketch mallin poikki ja siirrä se oikeaan kohtaan.
  2. Valitse se Body, johon leikkaus tehdään.
  3. Valitse vas. reunasta Split Body.
  4. Valitse piirretty Sketch.
  5. Paina Done, jolloin alkuperäinen Body on jaettu kahdeksi leikatun Sketchin perusteella.

Pinnan leikkaaminen Bodyn avulla

  1. Piirrä Sketch, pursota se Bodyksi ja siirrä oikeaan kohtaan;
    • tämä on boolean-Body. 
  2. Valitse se Body, johon leikkaus tehdään ja sitten boolean-Body.
  3.  Valitse vas. reunasta Intersect;
    1.  enabloi Keep Originals
    2.  paina Done.
  4.  Poista boolean-Body.
  5.  Valitse se Body, johon leikkaus tehtiin ja sitten Intersectistä syntynyt uusi Body.
  6.  Valitse vas. reunasta Subtract;
    1. avaa Keep Originals of ja valitse Removed Bodies
    2. paina Done.

Constraintit

  • Constrainteja voi tehdä vain Sketcheille.
  • Constraint-elementtien pitää olla osa samaa Sketchiä.
  • Kun viivalle tai pisteelle asetetaan Constraint, kumpikin lukitaan kumpaankin; ei vain toista toiseen. 

Parallel

  • Viiva pakotetaan samansuuntaiseksi toisen viivan kanssa.
  1. Luo diagonaalinen viiva ja nelikulmio;
    • pidä huoli, että ne ovat osa samaa Sketchiä.
  2. Valitse ensin viiva ja sitten nelikulmion sivu.
  3. Klikkaa oik. reunasta Parallel, jolloin nelikulmio asetetaan samansuuntaisesti viivan kanssa.

Perpendicular

  • Viiva pakotetaan kohtisuoraan toiseen viivaan nähden. 

Tangent

  • Kaksi viivaa tai kaarta pakotetaan yhteen. 

Viiva tangentissa ympyrän kehään 

  1. Luo kaksi eri kokoista ympyrä-Sketchiä;
    • pidä huoli, että ne on osa samaa Sketchiä. 
  2. Piirrä vas. ympyrän kehältä kaksi viivaa oik. puoleisen ympyrän kehään;
    • toinen ylös, toinen alas.
  3.  Valitse ensin ympyrä ja sitten viiva.
  4.  Klikkaa oik. reunasta Tangent;
    • tee toimenpide yhteensä neljä kertaa, jotta kummankin viivan alku- ja loppupisteet ovat tangentissa ympyröihin nähden.
  5. Jos ympyröiden kokoa tai sijaintia pitää muuttaa, lukitse toinen ympyrä (Lock-ikoni oik. reunassa), jotta se ei liiku toista säädettäessä.

Nelikulmion sivu tangentissa viivaan

  1. Luo viiva ja nelikulmio;
    • pidä huoli, että ne ovat osa samaa Sketchiä.
  2. Valitse ensin viiva ja sitten yksi nelikulmion sivuista.
  3. Klikkaa oik. reunasta Tangent, jolloin nelikulmio siirretään tangenttiin viivan kanssa niin, että valittu nelikulmion sivu on samassa linjassa viivan kanssa

Coincident

  • Piste pakotetaan samaan sijaintiin toisen pisteen kanssa.
  • Piste pakotetaan viivalle tai kaarelle.
  1. Luo nelikulmio ja ympyrä;
    • pidä huoli, että ne ovat osa samaa Sketchiä.
  2.  Valitse ensin nelikulmion keskipiste ja sitten ympyrän.
  3. Klikkaa oik. reunasta Coincident, jolloin ympyrä siirretään nelikulmion sisään täsmälleen keskelle.

Midpoint

  • Piste pakotetaan viivan keskikohtaan. 
  1. Luo viiva ja nelikulmio;
    • pidä huoli, että ne ovat osa samaa Sketchiä.
  2.  Valitse ensin viiva ja sitten nelikulmion keskipiste.
  3.  Paina oik. reunasta Midpoint, jolloin nelikulmio siirretään viivan keskikohtaan.

Concentric

  • Kaksi kaarta tai ympyrän kehää pakotetaan sisäkkäin. 
  1. Luo kaksi eri kokoista ympyrä-Sketchiä;
    • pidä huoli, että ne ovat osa samaa Sketchiä.
  2. Valitse ensin toisen ympyrän reuna, sitten toisen.
  3. Klikkaa oik. reunasta Concentric, jolloin ensimmäisen ympyrän jälkeen valittu ympyrä siirretään toisen sisään.

Horizontal/Vertical

  • Viiva pakotetaan vaaka- tai pystysuoraan.

Equal

  •  Kaksi viivaa pakotetaan yhtä pitkiksi.

Symmetry

  • Kaksi pistettä tai viivaa pakotetaan peilikuviksi symmetria-akselin perusteella.
  1. Piirrä Sketch.
  2. Kopioi se.
  3. Piirrä viiva, josta tulee symmetria-akseli;
    1. varmista että viiva on osaa samaa Sketchiä piirrettyjen Sketchien kanssa
    2. tee viivasta Construction. 
  4.  Valitse kopioidut pisteet tai viivat.
  5.  Klikkaa oik. reunasta Symmetry;
    1. loogisimmin toiminee, kun laittaa Sketchin kullekin pisteelle tai viivalle Symmetry-constraintin erikseen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti